Skip to main content

Creatief ver- en herbinden van medewerkers

Verslag Forzes Open Netwerk Bijeenkomst (even scrollen voor de leuke foto's)

🤷 Waarom lopen nieuwe medewerkers soms zo snel weg?
🤷 Waarom haken ervaren medewerkers mentaal af?
🤷 Hoe kunnen jonge en ervaren medewerkers elkaar versterken?

Daarover ging het op onze zomerse netwerkbijeenkomst. Onder begeleiding van adviseurs van Forzes en Jonge Honden gingen onze gasten de dialoog aan. Waar zitten oordelen, overeenkomsten en verschillen in beleving rondom de belangrijke thema's op het werk? Thema's die er aanbijdragen dat mensen, ervaren en minder ervaren gemotiveerd aan het werk gaan of blijven. Een verdiepingsslag die veel geld kan besparen.

Opdrachtgevers zien veel te veel mensen snel vertrekken
Jolanda Weiland trapte af met de observatie dat we bij veel opdrachtgevers zien dat jongen mensen in hun eerste periode met de ziel onder de arm lopen. Ondanks allerlei goede bedoelingen ervaren ze onvolodende aandacht voor hun vragen en onzekerheden.

  • Ze zien een gebrek aan groeimogelijkheden. Waar zij al na 6 maanden iets nieuws willen ervaren heeft hun werkgever hele andere termijnen voor ogen.
  • Ze zoeken vervulling van hun idealen en missen de verbining met de purpose, visie en missie van hun werkgever. Ze zoeken mogelijkheden om zich daarmee te verbinden. Daar is weinig aandacht voor
  • Ze ervaren problemen met hun werk-privé balans
  • Ze voelen zich onvoldoende gesteund en erkend door leidinggevenden en P&O
  • Ze voelen o.a. via social media voortdurend de verleiding om te kijken naar 'functie elders'.

Voor de (zeer) ervaren krachten geldt ongeveer hetzelfde, waarbij ze vooral een gebrek aan groeimogelijkheden ervaren. Ze zijn mentaal aan het afhaken en juist niet op zoek naar een andere baan, maar wel naar meer zingeving. Deelneemers deelden dit beeld en onze visie dat beide groepen vooral geholpen zijn met meer aandacht voor hun individuele behoeften. Aandacht die er vaak niet is. Ook Corona, en het feit dat sindsdien veel mensen thuis werken, lijkt een rol te spelen.

Tijd dus om met elkaar te kijken hoe we die aandacht zo kunnen organiseren dat medewerkers zich snel en intensief verbinden aan hun werkomgeving.

Reverse mentoring: aan de slag met leeftijdbias.

Evert Pruis en Naomi Himmelreich vertelden over deze nog weinig toegepaste vorm van mentoring waarbij een jongere de mentor is van een oudere. Ooit ontstaan om de digitale kloof tussen jong en oud te dichten. Maar bruikbaar in veel andere situaties. Evert en Naomi vonden mekaar om de leeftijdsgerelateerde vooringenomenheid (age related bias) van Evert aan te pakken. Deze ervaring leidde tot een spreekbeurt op het ATD Congres in San Diego in mei dit jaar.

Ze destilleerden 7 richtlijnen die handig zijn voor iedereen die met reverse mentoring aan de slag wil. Dit zijn ze:

  1. Context & Setting are Everything – vind een plek waar mentor en mentee zich senang voelen en maximaal kunnen leren. Naomi en Evert gingen wandelen in het Haagse bos.
  2. Mix & Match – zoek nou juist een mentor of mentee die anders is dan jijzelf en dan niet alleen wat leeftijd betreft. Ook kan je rekening houden met geslacht, karakter of persoonlijkheid.
  3. Questions Care for Answers – een heldere kwestie of vraag van de mentee is essentieel. 
  4. Open Up on the Gut Level – bouwen aan vertrouwen vraagt om openheid en openhartigheid. Voor Naomi kwam de doorbraak op vertrouwensniveau toen Evert haar toestond om hem moeilijke en gevaarlijke vragen te stellen.
  5. Leading & Following – voor Evert was het steeds loslaten van zijn neiging de leiding te willen overnemen de grootste eye-opener gedurende de mentoring. Hij leerde volgen, wat Naomi in de gelegenheid stelde om te leiden.
  6. Questioning & Confronting – met dit talent straalt Naomi. Ze bleef doorvragen en spiegelen.
  7. Going Deep & Personal – in het geval van Evert lag de dieperliggende doorbraak op persoonlijk niveau. Dat moet je maar aandurven met elkaar! Bij ons pakte het prachtig uit.

Open netwerkbijeenkomst zomer 2023

  • Datum
    14 juni 2023
  • Tijd

    15.00 - 18.00 uur
    BBQ tot 20.30 uur

  • Waar

    Stadslab RAUM
    Berlijnplein 520, Utrecht

  • Kosten

    Geen

Eilandhoppen: reverse mentoring in de overdrive

Na deze opwarmer introduceerde Eefke het concept 'eilandhoppen'. Na de ervaring van Evert en Naomi ging een denktankje van Forzes en Jonge Honden aan de slag met de vraag hoe we de gecombineerde inzet van ervaren en onervaren medewerkerrs kunnen inzetten voor het versterken van motivatie en verbinding.
Hoe zou het zijn als ‘inwerken’ een avontuurlijk reis wordt waar je mensen ontmoet en je rugzak vult met verrijkende ervaringen? Een nieuwe krachtige invulling voor het fenomeen ‘onboarden’ die ook bijdraagt aan de revitalisering van ervaren krachten. We bedachten een reismetafoor die medewerkers uitnodigt om van hun eenzame eiland af te komen. Een praktijkgericht, speels en creatief programma om ze (meer) aan hun werkgever te verbinden.

De eilanden staan voor thema's die een rol spelen bij de verbinding tussen nieuwe en ervaren medewerkers en hun werkplek. Het hoppen voor de keuzevrijheid om te verkennen waar jouw belahgstelling die van de werkgever raakt.

Met een doordacht slim programma ontzorgen we opdrachtgevers door de introductie van nieuwe medewerkers voor hen te begeleiden. De ervaren medewerkers hervinden hun motivatie door hun inzicht te delen en zich te laten inspireren door de frisse blijk van de nieuwelingen. De begeleiding is in handen van een adviseur van Forzes en een  Jonge Hond.

Het vervolg van het programma bevatte een 'sampler' van werkvormen die we een plek kunnen geven binnen het concept. We de brachten deelnemers in contact met elkaar en met drie thema's. Purpose, Cultuur en Innovatie.  In het volwaardige programma is er uiterdaard een samenhang en logische volgorde die gekoppeld is aan de behoefte van de organistatie. Gekoppeld aan een analyse van de ervaring(en) die je je medewerkers mee wil geven.

Innovatie

Rondom het behouden van (jonge) mensen gingen Naomi en Evert met het thema ‘innovatie’ aan de slag. Om de creativiteit maximaal los te maken, hebben we een Apocalyps Brainstorm begeleid. Anders dan een gewone brainstorm begint deze juist bij Irritatie, bij wat er jeukt. Dat is het eerste van drie stations waar onze gasten met elkaar in gesprek gingen.

Bij het tweede station, de Apocalyps, zetten Naomi en Evert stiekem een bluetooth luidspreker aan en de Camina Burana aan. Aan de deelnemers vroegen we om enkele van de irritaties door te vertalen naar een apocalypse. Echt stevig uitvergroten tot een ramp van epische omvang.

In het derde en laatste station ging de muziek weer op stil en mocht er – eindelijk! – nagedacht worden over oplossingen. Enkele van de grootste rampen in de Apocalyps werden omgevormd tot oplossingen.

Deze manier van denken leverde bijvoorbeeld mooie oplossingen op over processen met waardevolle eenvoud. Of van besluitvormingsprocessen waar niet langer gestreefd wordt naar consensus, maar waarbij de tegenstemmen net zo lang gehoord worden tot het voorstel dusdanig is bijgesteld dat het op 'geen bezwaar' kan rekenen. 

Veel plezier, lol én opbrengst. Zo kan innovatie dus ook!

Cultuur

De deelneemers aan de workshop van Dirk-jan Jonker en Eefke Klok gingen mee op expeditie om te ontdekken welke vooroordelen er leven over boomers en millenials. en hoe dat uitwerkt inde organisatiecultuur. Motto: "waarom boomers alles beter weten en millenials jobhopen"

De groep werd gesplitst in 'jong' en 'oud (er). Na een stevig ronde polariseren en bevestigen van oordelen in de subgroepen kwam de nuance na het oversteken en doorvragen op basis van de 'waarom-kleuter' en bespreken van de eigenchappen waar je stiekem jaloers op bent..
De workshop eindigde met een lijst onderwerpen die de moeite waard zijn om in je eigen organisatoe te bespreken om eens te kijken of daar zonder oordeel gelelen wordt naar de bijdrage van de verschillende generaties.

Purpose

Buiten onder de tarp, best aangenaam bij dit prachtige weer namen gidsen Malou Bromberg en Jolande van Straaten de deelnemers mee in een verkenning van het thema purpose. Hoe kun je anderen helpen met jouw passie?
Hier werd eerste individueel verkend in subgroepjes. Wat is jouw purpose? Waarvoor kom jij je bed uit als geld geen rol speelt? Welke doelen streef jij na? En in hoeverre sluit dit aan bij wat jou wordt gevraagd op je werk? Waar krijg jij energie van en waardoor raak je energie kwijt? Waar loop je warm voor en in hoeverre matcht dat met de organisatie waar je werkt? 
In een tweede ronde werd gekeken in hoeverre jouw purpose die van je organisatie raakt. 
Welk advies geef je je organisatie over het belang en de invulling van collectieve en individuele purpose? Daarover ging de dialoog waarmee deze worlshop werd afggesloten.

Uiteraard kreeg iedere deelnemerbij elke workshop een stempel in zijn paspoort om te bewijzen dat hij had meegedaan.

Wrap-up: het net ophalen

We eindigden het inhoudelijke deel met een dialoog over het vraagstuk en oplossingsrichtingen:

  • Het belang van gelijkwaardigheid en plezier onderweg werd weer eens duidelijk. We weten het wel, maar wat doen we er mee in onze eigen praktijk?
  • Ook het belang van investeren in 'het goede gesprek'. Eigenlijk voortduren, ondanks alle werkdruk/
  • Leuk dat meerderr generaties iets hebben aan zo'n concept als eilandhoppen. Dat is een echte win-win.
  • Fijn dat jullie het overdragbaar hebben gemaakt
  • Zou voor iedreen beschikbaar moeten zijn niet alleen voor zeer (on)ervaren
  • Ook interessant: de rol die jullie voorzien voor senior management om in contact te blijven met 'de werkvloer'
  • Goed dat het voor iedereen is en niet voor de 'happy few'

Netwerken en BBQ

Daarna werd er stevig genetwerkt (of netgewerkt?) Na de borrel bleeft het zomers lang gezellig op de BBQ.

Leuke plek dat RAUM op het Berlijnplein. Aanrader!

Kijk hier voor alle informatie over Eilandhoppen. Liever persoonlijk contact?

Bel of mail met Jolanda Weiland
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 
+31 6 51 205 692

Eefke Klok
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
+31 6 22 719 443