Skip to main content

21-03-2019 Ontwikkelen in het werk: Heilige Graal of Loden Last

Doelbewust ontwikkelen in organisaties verplaatst zich naar de werkplek. Daar concurreert het met de dagelijkse operatie. Hoe krijg je dat leren en reflecteren in en op het werk voor elkaar, zonder dat het als een loden last wordt ervaren? Tijdens deze Open Netwerkbijeenkomst pakten we samen met netwerkpartners dit wicked problem al co-creëerend bij de kop.

Op de eerste lentedag van 2019, op het prachtige kasteel Hoekelum, worden we getrakteerd op een heerlijke zonnige dag!

Ontvangst en opening

De warme ontvangst is met een drankje en een hapje. De sessie wordt begeleid door Jolanda Weiland  en Frank Goijarts. Frank neemt ons mee in de kennis over het formele leren en het informele leren: waarbij de laatste in L&D meer en meer aandacht krijgt. Hij weet de deelnemers van de dag te overtuigen van het grote grijze onontgonnen gebied tussen deze twee. Hij noemt dit het tussen-wal-en-schip-leren: hier valt veel te oogsten met betrekking tot werkplekleren.

Tussen wal en schip leren

Probleemanalyse

In kleine groepen richten we ons op de problemen, de dilemma’s en mogelijke oorzaken rondom het onvoldoende benutten van werkplekleren.

Een eerste inventrisatie levert het volgende lijstje:

  • Rollen rondom ontwikklen in het werk zijn onduidelijk en vaak niet belegd
  • Waan van de dag / te druk / geen prioriteit voor ontwikkelen
  • Ontbreken van veilige leercultuur (fouten mogen maken, opbouwende feedback)
  • Oriëntatie op protocollen / regels / structuur: ontneemt ruimte voor ‘uitproberen’
  • Onvoldoende prikkels / stimulans om nieuw gedrag te leren
  • Uitgangspunt is correctie van deficiëntie i.p.v. bouwen met talent

Casus

Een casus wordt in scène gezet door ‘Debbie’ en Evert. Debbie vraagt aan haar manager Evert of ze een training mag gaan doen. Tussen de verschillende ‘takes’ wordt aan het publiek om tips gevraagd. Deze tips worden ingezet om het gesprek te verrijken. We zien we het gesprek ontwikkelen van een nauwelijks inspirerende gebeurtenis (Debbie: ‘Mag ik…?’ Evert: ‘Ja is goed!’) tot een zeer inspirerend gesprek waarin Evert de motivatie van Debbie onderzoekt, Debbie haar verlangen aanscherpt en neerzet en Evert het verlangen van Debbie verzilvert door haar direct uit te nodigen haar nieuwe verworvenheden in te zetten. Zowel Debbie als Evert komen rijker uit het gesprek.

High-Impact Learning

Evert Pruis neemt ons mee in het fenomeen high-impact learning o.b.v het werk van o.a Robert Brinkerhof. Van de impact van een training gaat 80% verloren zonder coaching voor en na de training en/of het gebruik van het geleerde snel na de training.

Brinkerhof 40 20 40 leren

Het effect van een training kan voor 40% worden toegeschreven aan oriëntatie van deelnemers voorafgaand aan de training verdiept in de leerdoelen en mogelijke opbrengst voor het werk, 20% aan de inhoud van de training zelf en 40% aan het gesprek over effectef toepassen van het geleerde in het werk. De leidinggevende kan dus veel doen om het leereffect van de training te vergroten, onder meer door aandacht te hebben tijdens de voorbereiding en bij de toepassing na de cursus.

Werkzame ingrediënten

Wederom wordt de deelnemers gevraagd in kleine groepen uiteen te gaan, ditmaal om te delen en op te halen wat er allemaal nog te oogsten valt in het nog onontgonnen gebied van het tussen-de-wal-en-schip-leren.

en eerste greep:

  • Management trainen om opleiding te oogsten
  • Vragen stellen met werkelijke open nieuwsgierigheid
  • Systeemdenken / Plan / aanpak / kaders vs. Vrijheid / ruimte scheppen voor leren op eigen initiatief
  • Inzetten van je peers (niet alleen maar de leidinggevende) voor onder meer feedback-loops
  • Betere condities creëren
  • Uitgaan van versterken waar de talenten/verlangens liggen (i.p.v. corrigeren van deficiëntie)

Vervolg

Het onderwerp brengt een zinderende energie. Frank en Jolanda zullen alle informatie ordenen en in de vorm van een praatplaat terugkoppelen. Er blijkt interesse om op later tijdstip in forum-vorm met elkaar verder over dit onderwerp van gedachte te wisselen. Forzes zal faciliteren. 

Klik hier voor de Powerpoint van dit event.

Afsluiting

Onder het genot van een fantastisch diner wordt uitgebreid nagepraat en sluiten we een bijzonder vruchtbare middag af.

Onno Borkes

evenement