Skip to main content

Teamcoaching in tijden van Corona (deel 2): geschaad vertrouwen, frustraties en psychologische veiligheid 

Bij een ministerie had ik in maart 2020 net een intakeronde met zes teamleden afgerond bij een team waarin - naar eigen zeggen - de sfeer en het onderlinge vertrouwen tot onder het 0-punt was gedaald. In mijn intakes werd dat bevestigd. Ik was onder de indruk van de heftigheid. Het idee vooraf was om een teamtraject vorm te geven naar aanleiding van de bevindingen.

We besloten dat de eerste stap in het teamtraject zou zijn om mij als teamcoach een presentatie te laten geven over ‘kenmerken van een gezond team’ en daar de bevindingen uit de intakes aan te koppelen en met het team in interactie te gaan over de kenmerken van hun eigen team. 

Een gezond team

En toen barstte Corona los en was er van fysiek bijeenkomen geen sprake meer. We hebben echter het plan overeind gehouden en ik heb via Zoom de teamleden meegenomen in een heuse PowerPointpresentatie met onder andere de modellen van Patrick Lencioni over ‘frustraties in teamwerk’ en Amy Edmondson over ‘psychologische veiligheid in teams’. Teamleden hadden zichzelf op de onlinebijeenkomst kunnen voorbereiden met behulp van onze online teamscan, waarmee ze hun eigen beleving van de situatie in hun team (en op basis van diezelfde modellen) nog eens scherp konden bepalen. 

Containment door spelregels

Met dezelfde ‘containment’ in de vorm van strakke spelregels voor online samenwerken die ik in de eerdere casus beschreef, konden teamleden op mijn aangeven telkens één voor één reageren op mijn en hun eigen bevindingen. Ik werd verrast door de rust en de concentratie in die videoconferentie. Ik kan me vergissen, maar de ongebruikelijke situatie deed volgens mij iets aan de wil om het gesprek aan te gaan en zaken te verbeteren. Een citaat van een van de deelnemers uit die call die ze me na afloop per mail stuurde: 

‘De meeting via ZOOM vond ik best goed gaan. Ik merkte dat het me enthousiast maakt om er wat van te maken.’ 

Blended

Inmiddels heb ik de teamleden twee opdrachten meegegeven. In de eerste opdracht vraag ik ze om langs de lijnen van de genoemde modellen individueel een realistische beschrijving te maken van het voor hen optimale team, zoals dat er eind dit jaar uit zou zien. En belangrijker nog: welke rol ze daarin en daartoe voor zichzelf zien in het oplossen van de problemen in de samenwerking? De eerste beelden heb ik net mogen ontvangen. 

De tweede opdracht is dat ik individuen heb gevraagd om één-op-één gesprekken aan te gaan (online of wandelend op 1½ meter), al dan niet met mijn begeleiding. En in die gesprekken op zoek te gaan naar feedback van de ander: op jouw rol in de samenwerking. Feedback, of beter nog feedforward, vragen; wat kan ik in de toekomst beter doen om de samenwerking veiliger en effectiever te maken? Die gesprekken worden nu door henzelf gepland in de komende weken. Ik ben zeer benieuwd.

Dit is deel 2 van een reeks van 3.

 

teamontwikkeling