Skip to main content

Teamcoaching in tijden van Corona (deel 1): zomaar wat ervaringen

Bij verschillende opdrachten en opdrachtgevers heb ik inmiddels ervaringen opgedaan (en ben ik bezig ervaringen op te doen) met online teamcoaching. Ik deelde mijn ervaringen elders in een dialoog met collega’s in het programma Lerend Veranderen van ProRail

En bij deze ook met jullie. Ik zou het leuk vinden om ook jullie reacties en ervaringen terug te lezen. Deze eerste keer over intensivering, containment en onvermoede opbrengsten.

Van extensief op de hei naar intensief in het werk

Bij een rijksdienst begeleid ik al twee jaar een MT van een afdeling. Sinds de leden van dit team door de Corona crisis thuis werken, hebben ze een ritme ontwikkeld waarin ze elke werkdag tussen om 9.00 uur als MT een dag-start hebben, waarin naast ieders welbevinden vooral de operatie centraal staat. Omdat een volgende (eens per kwartaal) teamsessie op 17 maart 2020 ‘op de hei’ door Corona kwam te vervallen en nadat het team unaniem belang en urgentie van doorgaande teamontwikkeling had bevestigd, heb ik voorgesteld om een van de vijf dag-starts per week in te ruilen voor ‘werken aan een team-ontwikkel-thema’.

Blenden met opdrachten

Sinds drie weken starten we elke woensdagochtend tussen 9.00 en 10.30 met een ‘gesprek’ over thema’s die door individuele reflecties van teamleden onder mijn begeleiding zijn geprioriteerd. ‘Gesprek’ tussen quotes omdat voor, na en tijdens de Webex videocall teamleden individueel en in duo’s aan de slag zijn met (kleine) opdrachten, waarvan de uitkomsten dan weer plenair worden gedeeld en van een vervolg worden voorzien.

Containment door spelregels

Succesfactor blijkt de containment in de vorm van vooraf overeengekomen strakke gespreksleiding, structuur en discipline: aanmelden 5-10 min voor de start van de bijeenkomst, geen back-to-back geplande calls, microfoons uit, het woord non verbaal vragen, het woord nemen als je het woord krijgt, tijdschema, technisch voorzitterschap, afspraken over interactie, sturen op afronding 10 min voor het einde van de call, etc..

Luistervaardigheid

Hoewel die strikte spelregels ons als teamcoaches – die toch vooral ruimte willen creëren - wellicht benauwend in de oren klinken, merk ik dat de opbrengst van deze manier van teamcoaching niet zo zeer minder, maar eerder anders is. Een van de altijd nogal ‘aanwezige’ teamleden gaf aan dat ze veel meer rust ervaart, dat ze veel meer in de luister-stand komt te staan en dat ze ook beter hoort wat minder ‘aanwezige’ collega’s te melden hebben. En dat daardoor ze daardoor ook de neiging heeft om door te bouwen op hetgeen collega’s aandragen. Dat laatste vraagt ook om een gespreksleider die met zijn vragen dialogisch te werk gaat.

Experimenteren

Het leuke van deze opdracht is dat het experiment mij als teamcoach ook stretcht en uitdaagt. Ik heb dat overigens ook aan de voorkant gedeeld met het team. En kon natuurlijk rekenen op begrip.

 

 

teamontwikkeling