15-05-2017 Unieke sneak: Forzes goes Atlanta - (Neuro)talent in een toekomst zonder werk


Maandag 15 mei 2017 van 16.30 tot 20.00 uur

Kasteel Hoekelum
Edeseweg 124
6721 KE Bennekom


Op de Forzes Open Netwerk Bijeenkomst van 15 mei a.s. krijg je een sneak preview van de bijdrage die Ria van Dinteren, Evert Pruis en Ger Driesen leveren op de drukbezochte internationale conferentie van de Association for Talent Development (ATD) in Atlanta van 21 tot en met 24 mei 2017. De inleiders geven je een actuele inkijk in de neurowetenschap van talentontwikkeling en de impact van machineleren en kunstmatige intelligentie op het vakgebied van leren en ontwikkelen. Een bondige introductie van de inleiders vind je onderaan deze pagina.

Preview 1:
Machineleren, kunstmatige intelligentie en hun impact op HRD

Ger Driesen en Evert Pruis

Quote
Terwijl we vrolijk worden van zelfrijdende auto’s,

staan onze banen op de tocht!

Tot enkele jaren geleden dachten we bij kunstmatige intelligentie alleen aan robots, onze slimme thermostaat of aan al die handige dingen die onze productiviteit en efficiëntie verhogen. De (r)evolutie van de afgelopen periode maakt echter duidelijk dat de mens in toenemende mate vervangbaar is door slimme machines.

Volgens een rapport uit 2015 van de Bank of America en Merrill Lynch zullen KI en robotica binnen 10 jaar, naar verwachting, wereldwijd een jaarlijkse ‘creatieve verstoring’ van maximaal 33 triljard dollar ($ 3.000.000.000.000) creëren. Hierin zijn inbegrepen: 8 tot 9 triljard dollar aan kostenbesparingen op productie en gezondheidszorg; $ 9 triljard aan bezuinigingen op werkgelegenheid (met dank aan het feit dat ook kenniswerk robotiseerbaar blijkt) en 1,9 triljard dollar door een vergroting van de efficiency van onze werkprocessen.

Nu de automatisering van ons werk steeds verder toeneemt, moeten we als L&D-professionals voorbereid zijn om antwoorden te geven op lastige vragen, zoals:

  • Wat is van al die technologische ontwikkelingen de impact op prestatiemanagement?
  • Wat moet de prioriteit van leren en ontwikkelen zijn?
  • Welke impact heeft deze verandering op onze bestaande leerstrategieën?
  • Hoe verandert de verbinding van leren met bedrijfsresultaten?
  • Hoe boeken we resultaat uit experimenten met KI in leren?

Preview 2:
De Neurowetenschap van Talentontwikkeling

Ria van Dinteren en Evert Pruis

Quote
We weten steeds meer over ons brein,

maar we ontwikkelen talent zoals we in de sixties deden

De afgelopen jaren is de aandacht voor talentontwikkeling onophoudelijk groot geweest, ondanks de voortdurende recessie en de pas recente oprispingen van economische opleving. Paradoxaal genoeg blijft de tijdige vervulling van sleutelposities door schaarse talentvolle medewerkers en managers een ware opgave, terwijl iedere instelling eveneens lijkt te beschikken over een stuwmeer aan latent, niet aangeboord, talent. Organisaties lijken maar matig in staat om (latent) talent te spotten en tot ontwikkeling te brengen; en dat nog wel in de ultieme leeromgeving van onze directe werkomgeving.

Gebaseerd op inzichten uit de neurowetenschappen bespreken we wat er nodig is om talent te leren spotten en tot bloei te brengen. We beschrijven drie gebieden waarop organisaties het verschil kunnen maken: het spotten, ontwikkelen en behouden van talent. We zullen laten zien dat een focus op het benutten van talent dat al aanwezig is organisaties in staat stelt om hun sleutelposities zowel goedkoper als veel sneller te vervullen. We hebben onderzoek gedaan bij bedrijven en instellingen om aanpakken te ontdekken die vruchten afwerpen: die delen we graag. De potentiële businessvoordelen van een talentgerichte benadering zijn immens. Talent levert, zoals we zullen laten zien, een aanzienlijke return on investment op.

Netwerken en dineren
Na en tussen de beide “generale repetities” is er ruim gelegenheid om met elkaar in gesprek te komen. We sluiten de avond af met een ‘walking dinner’ zodat ieder gelegenheid heeft nader met elkaar kennis te maken en van gedachten te wisselen én om daarna met een gevulde maag weer huiswaarts te keren.

De investering voor deze bijeenkomst bedraagt € 95,- (excl. BTW). Inschrijven kan tot 10 mei. Ken je iemand die mogelijk ook geïnteresseerd is in deelname? Deel dan dit bericht. Kun je zelf niet, dan graag tot de volgende bijeenkomst.

We hopen dat je komt!

Hartelijke groet,

Frank Goijarts, Sander Kamp, Marcel van der Pol, Evert Pruis, Jolanda Weiland, Jacco Westerbeek, Marnix Holleman, Margo van Eijck

Registreer via de aanmeldknop:

aanmelden

 

Evert Pruis Forzes

Evert Pruis Forzes

Evert Pruis werkte als verandermanager en opleidingsadviseur voor Atos en Shell. Als vennoot bij Forzes helpt hij organisaties bij de vormgeving van talentmanagement en –ontwikkeling: als schrijver, spreker, adviseur, opleidingsontwikkelaar en trainer.
Ria van Dinteren Breinwerk

Ria van Dinteren Breinwerk

Ria van Dinteren is opleidingskundig en organisatiekundig expert, gecertificeerd facilitator, spreker en de auteur van vijf boeken over breinleren en neurowetenschappen. Haar centrale thema's zijn leiderschap, neurowetenschappen en innovatie.
Ger Driesen aNewSpring

Ger Driesen aNewSpring

Ger Driesen is Learning Innovation Leader bij aNewSpring. In zijn rol inspireert hij de L&D-community en wordt hij door hen geïnspireerd en verbindt hij professionals met elkaar en met ervaringen, ideeën en trends. Ger is internationaal spreker, schrijver en consultant.